Filtr kabinowy
Nie każdy użytkownik samochodów zdaje sobie sprawę jak duży wpływ na samopoczucie, zdrowie i komfort jazdy nasz i najbliższych ma filtr kabinowy. Im bliżej drogi tym stężenie zanieczyszczeń atmosferycznych zwiększa się, a kiedy samochodem jedziemy po drogach to znajdujemy się w samym centrum, gdzie powietrze zasysane do kabiny przez otwory wlotowe może zawierać wiele niekorzystnych elementów. Jak wymienić filtr kabinowy i dlaczego jest to tak ważne?
Co to jest filtr kabinowy?
Filtry kabinowe, stosowane od pewnego czasu jako standard w nowych samochodach, mają za zadanie zapobiegać dostawaniu się szkodliwych substancji do wnętrza pojazdu.
Filtr kabinowy to więc nic innego jak element eksploatacyjny każdego auta i jak sama nazwa wskazuje służy do oczyszczania powietrza wlatującego do wnętrza auta z zewnątrz.
Podstawowa budowa filtra przeciwpyłkowego, to trzy bądź cztery warstwy filtrujące.
Pierwsza warstwa zatrzymuje największe cząstki kurzu i brudu. Druga warstwa jest już higroskopijna i naładowana elektrostatycznie dzięki czemu jest w stanie zatrzymywać bakterie i drobne pyłki. Trzecia warstwa ma natomiast za zadanie stabilizować filtr kabinowy. Na rynku znajdują się również produkty wyposażone w czwartą warstwę z węglem aktywnym, która jest w stanie izolować szkodliwe gazy, ze spalin oraz otoczenia.
W dostępnych w sklepach filtrach kabinowych zachodzi bardzo duża rozbieżność jakościowa i cenowa. Nie warto jednak inwestować w najtańsze filtry kabinowe, gdyż nie posiadają one warstwy z węglem aktywnym i często wykonywane są z papieru, który po zawilgoceniu zauważalnie zmniejsza skuteczność swojego działania, zapycha się i zwiększa obciążenia na dmuchawie. Natomiast filtry wykonane z syntetycznych materiałów z wkładami z aktywnym węglem, mogą kosztować znacznie więcej, jednak korzyści płynące z ich stosowania są współmierne do ceny.
Najbardziej znani i zaufani producenci na rynku.
Niewątpliwie liderami na rynku są producenci działający w branży już długie lata. Godnymi zaufania producentami filtrów dostępnych w sklepie milionczesci.pl są między innymi Filtron, UFI, MANN czy HENGST.
Wymiana filtra kabinowego, kiedy i dlaczego?
Zabrudzony lub przemoczony filtr przeciwpyłkowy można rozpoznać po kilku czynnikach, między innymi parowaniem szyb, które świadczy o dużej wilgoci powietrza poprzez niewystarczającą cyrkulację powietrza w kabinie. Wilgotne środowisko sprzyja również rozwojowi bakterii oraz pleśni, które są często źródłami nieprzyjemnego zapachu. Zużyty filtr kabinowy podczas recyrkulacji powietrza nie oczyszcza go także z alergenów co zwiększa ich stężenie wewnątrz, a sytuacja dla alergików staje się nawet gorsza niż poza autem. Są to tylko zauważalne objawy i skutki niedotrzymania odpowiednich okresów przy wymianie filtrów.
Specjaliści radzą, aby filtry kabinowe zmieniać podczas serwisowania pozostałych filtrów oraz wymiany oleju w silniku. Można też sugerować się przejechanymi kilometrami oraz porą roku. Najkorzystniej jest kontrolować stan filtra na bieżąco, gdy poruszamy się w znacznym stopniu po miastach, a po zimie należy oczyścić wloty powietrza do wnętrza z pozostałych zanieczyszczeń takich jak błota. Interwał serwisowy dla takiego filtra to około 15-20 tyś km. Taki sposób dbania o filtry kabinowe zapobiega wielu chorobom o podłożu bakteryjnym bądź grzybiczym.