Zestaw sprzęgła

Jak odpowietrzyć sprzęgło?

20-11-2017

Jak odpowietrzyć sprzęgło?

Trudności ze zmianą biegów oraz nietypowe odgłosy przy ich przerzucaniu mogą być oznaką awarii sprzęgła. Usterkę możemy jednak usunąć samodzielnie, ponieważ zazwyczaj jest to spowodowane obecnością powietrza w hydraulicznym układzie wysprzęglającym. Jak odpowietrzyć sprzęgło unikając mechanika?

Zapowietrzone sprzęgło i jego objawy

Jak rozpoznać zapowietrzone sprzęgło? Do najczęstszych objawów zalicza się brak prawidłowego rozłączenia sprzęgła podczas zmiany biegów. Oprócz tego może dojść do braku powrotu pedału sprzęgła lub jego opóźnienie oraz szumy bądź inne nietypowe odgłosy podczas zmiany biegów. Objawów tych nie należy lekceważyć, ponieważ zapowietrzone sprzęgło może być przyczyną wypadku. Jazda w takich warunkach jest niebezpieczna, nie mówiąc już o kosztach jakie będziemy musieli ponieść jeżeli dojdzie do uszkodzenia skrzyni biegów.

Jak odpowietrzyć sprzęgło?

Odpowietrzanie sprzęgła rozpoczynamy od sprawdzenia, czy mamy wystarczającą ilości płynu hydraulicznego w zbiorniku. Jeżeli stwierdzimy występowanie ubytków wówczas warto je uzupełnić.

Pamiętajmy o tym, że zarówno koncentryczny wysprzęglik hydrauliczny CSC, podobnie jak sprzęgło i koło zamachowe podlega zużyciu i należy je sprawdzić i w razie potrzeby wymienić, przed każdorazową wymianą sprzęgła. Sprawdźmy, czy poszczególne podzespoły są prawidłowo zamontowane.

Po wykonaniu tych czynności zdejmujemy gumowe osłony przeciwpyłowe znajdujące się na odpowietrzniku na siłowniku sterującym i zacisku hamulcowym przedniego lewego koła. Sprawdzamy, czy odpowietrzniki obracają się. Następnie podłączamy adapterkiem przyrząd odpowietrzający z zaworkiem odpowietrzającym, by na zamknięty układ zaczęło działać podwyższone ciśnienie. Załączamy przyrząd odpowietrzający, kontrolując, aby ciśnienie nie przekroczyło 2 barów. Powoli odkręcamy zaworek odpowietrzający maksymalnie o 3 obroty. Kontrolujemy, jak wygląda płyn hydrauliczny spływający do zbiorniczka. Jeżeli jest pozbawiony pęcherzyków powietrza wówczas mamy pewność, że nasz układ hydrauliczny odpowietrzyliśmy prawidłowo. W tym momencie możemy zakręcić zawór i odłączyć przyrząd odpowietrzający wraz z adapterem.

Jak widać procedura odpowietrzania sprzęgła nie jest skomplikowana. Najlepiej oczywiście, gdybyśmy mięli możliwość umieszczenia auta na podnośniku, bądź też posiadali kanał, aby łatwiej odpowietrzyć sprzęgło.

Co zrobić, jeżeli objawy nie znikną?

Jeżeli mamy pewność, że prawidłowo odpowietrzyliśmy sprzęgło, a wyżej omówione objawy nie ustąpiły podczas jazdy  wówczas nie pozostaje nam nic innego, jak udać się do mechanika w celu diagnozy problemu. Naprawę zawsze możemy przeprowadzić samodzielnie.

 

Autor: Maciej Dankowski

Od 12 lat czynnie związany z motoryzacją, autor wielu poradników na blogu, na co dzień, jako profesjonalista, pomaga klientom przy doborze części w sklepie milionczesci.pl

To może Cię zainteresować

1 Komentarz

  1. Witam. Czyli najpierw warto odpowietrzyc uklad? Wczoraj wpadlo mi sprzeglo w podloge, tak po prostu na krzyzowce. Niestety musialem przejechac jeszcze pare kilometrow mam nadzieje, ze nie pogorszylem sprawy. sprzeglo bierze nizej niz zwykle.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany. Pola obowiązkowe są zaznaczone *

Sklep milionczesci.pl

Sprawdź nasz sklep z częściami online!