Rok 2019 to dla BMW 50 rocznica od powstania pierwszego silnika turbodoładowanego dla sportu motorowego. 50 lat to kawał historii, a poszczególne silniki święciły wiele sukcesów. Oczywiście przez wszystkie te lata silniki przechodziły wiele modyfikacji i ewoluowały wraz z rozwojem technologii motoryzacyjnej.
Poniżej krótki przegląd:
1969 r.: BMW 2002 TI – silnik: BMW M121 – tytuł w Mistrzostwach Europy samochodów turystycznych zdobyty przez Dietera Questera
1976 r.: BMW 3.0 CSL – silnik: BMW M49/4 – pierwszy start 24-godzinnego wyścigu w Le Mans
1977 r.: BMW 320 grupa 5 – silnik: BMW M12/12 – Harald Ertl wygrał nim niemieckie mistrzostwa DRM
1979 r.: BMW M1 grupa 5 – silnik: BMW M88/2 – w silniku osiągnięto moc równą 1000 KM
1981–1987 r.: Brabham BMW – silnik: BMW M12/13 – w silniku moc ciągle rosła, aż do 1400 KM czyniąc go najmocniejszym silnikiem Formuły 1 w historii
2011–2012 r.: MINI WRC i BMW 320TC WTCC – silniki: P14 i P13 – 320 KM w silniku o pojemności 1.6
2016 r.: BMW M6 GT3 – silnik: BMW P63
2018 r.: BMW M8 GTE – silnik: BMW P63/1 – zwycięstwo w klasie GTLM podczas 24‑godzinnego wyścigu na torze Daytona w 2019 r.
2019 r.: BMW M4 DTM – silnik: BMW P48 – w Hockenheim silnik P48 wygrał już podczas swojego pierwszego występu
Źródło: BMW
Ale ten czas zleciał a cały czas utrzymują pojazdy na najwyższym poziomie.