Koło dwumasowe – wymiana, regeneracja czy zamiana na sztywne?
Awaria dwumasowego koła zamachowego niesie za sobą spory wydatek, dlatego często wielu kierowców zastanawia się nad alternatywnymi do wymiany na nowe rozwiązaniami. Do wyboru mamy regenerację lub usunięcie dwumasy i zastąpienie jej zwykłym, sztywnym kołem zamachowym.
Wymiana koła dwumasowego na sztywne koło zamachowe
Chcąc zminimalizować zrujnowanie domowego budżetu, zamiast kupować nowe koło dwumasowe, możemy zastąpić je zwykłym kołem zamachowym. Jest ono znacznie tańsze w utrzymaniu i raczej rzadko ulega uszkodzeniu. Warunkiem takiej zamiany, jest wymiana całego sprzęgła wraz z łożyskiem oporowym, na takie, które współpracuje ze sztywnym kołem.
Jakie są zalety i wady wymiany dwumasy na sztywne koło?
- oszczędność pieniędzy po zdiagnozowaniu usterki
- brak ewentualnej konieczności kolejnej naprawy po przejechaniu kolejnych 150-200 tys. kilometrów
- pogorszenie kultury pracy silnika
- możliwe odczuwalne delikatne wibracje samochodu
- szybsze zużywanie podzespołów skrzyni biegów
- mniejsza żywotność przegubów napędowych
Czy warto? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam. Koło dwumasowe zostało wymyślone i zastosowane po to, aby odciążać silnik, przejmując na siebie drgania i przeciążenia, niwelować je. Jest ono bardzo istotnym elementem i zastąpienie go sztywnym kołem niesie za sobą pewne ryzyko. Jeżeli nasza kieszeń ma ograniczoną pojemność, a samochód mamy zamiar w niedalekiej przyszłości sprzedać, chyba warto to ryzyko podjąć.
Istnieje jeszcze inna opcja.
Regeneracja dwumasowego koła zamachowego
Regeneracja dwumasy pozwala nam na jednoczesne zaoszczędzenie pieniędzy i pozostawienie wszystkich elementów w sposób, jaki przewidział to producent samochodu.
Problem pojawia się wówczas, gdy regeneracja jest zrobiona nieprofesjonalnie. Wtedy zamiast cieszyć się oszczędnościami, tracimy czas i pieniądze na kolejny demontaż i montaż po naprawie gwarancyjnej. Niestety takie sytuacje się zdarzają i podchodząc do tematu, musimy bardzo uważnie wybierać warsztat, który podejmie się regeneracji. Naprawa koła dwumasowego przez niewykwalifikowanego mechanika lub przy użyciu słabej jakości części zamiennych, to niemal pewne kłopoty
Jest jeszcze jedna możliwość – zakup używanego koła dwumasowego, ale w tym przypadku nie mamy żadnej gwarancji i całe ryzyko bierzemy na siebie.