Objawy zużycia koła dwumasowego
Usterka koła dwumasowego jest jedną z najbardziej kosztownych i spędzających sen z powiek użytkownikom samochodów z silnikiem diesla.
Odpowiadające za kulturę i jakość pracy silnika koło dwumasowe wytrzymuje przeciętnie ok 150 – 200 tysięcy kilometrów. Po przekroczeniu tego przebiegu prawdopodobieństwo usterki dwumasy jest bardzo wysokie. Należy wówczas liczyć się z wydatkiem minimum 800 – 1000 zł, przy czym cena zależy od modelu samochodu i jest to koszt samego koła. Do tego trzeba dodać koszt robocizny i sprzęgła, które najczęściej ulega sporemu zużyciu przy jeździe z uszkodzonym kołem dwumasowym. Całość przy bardziej popularnych modelach aut powinna zamknąć się kwotą w przedziale 2,5 do 3 tysięcy złotych. Jeżeli jednak nasz samochód jest bardziej nietypowy, powinniśmy przygotować się nawet na wielokrotność tej sumy.
Jakie są objawy zużytego dwumasowego koła zamachowego?
Do najczęstszych objawów należą:
- drgania silnika, które są przenoszone na karoserię – występuje trzęsienie całym autem, odczuwalne szczególnie na biegu jałowym
- trudności z płynnym ruszaniem – szarpanie
- kłopoty ze zmianą biegów
- metaliczne stuki dochodzące z okolicy skrzyni biegów
- głośne stukanie przy odpalaniu i gaszeniu silnika
- ślizganie się sprzęgła
- drżenie pedału sprzęgła
Co wpływa na szybsze zużywanie się koła dwumasowego?
Przede wszystkim brak wyobraźni kierowcy. Jeżeli chcemy aby dwumasa długo nam służyła, należy przestrzegać podstawowych zasad i zaleceń producentów i mechaników. Na szybkie zużywanie się tego jakże ważnego i drogiego podzespołu wpływ mają przede wszystkim:
- gwałtowne puszczanie pedału sprzęgła
- uruchamianie i gaszenie silnika bez wciśniętego pedału sprzęgła
- częste ruszanie z piskiem opon
- jazda na wysokim biegu z małą prędkością (niskie obroty przy wysokim biegu)
- ciągnięcie przyczepy o zbyt dużej ładowności
- przeciążanie auta