Jak zregenerować sprzęgło?
Sprzęgło to jeden z głównych elementów samochodu, który jest niezbędny do jego prawidłowego działania. W głównej mierze kontroluje moc silnika, która jest przekazywana na koła pojazdu. Zdarza się jednak, że ten element ulega uszkodzeniu. Pisaliśmy niedawno, dlaczego regeneracja sprzęgła jest lepsza od jego wymiany na nowe bądź zamiennik. Dzisiaj pokażemy jak zregenerować sprzęgło?
Regeneracja tarczy sprzęgła
Regeneracja tarczy sprzęgła polega w głównej mierze na wymianie materiałów ciernych a następnie na weryfikacji, czy wszystkie elementy działają poprawnie.
Istotne znaczenie w prawidłowym działaniu sprzęgła ma tłumik drgań skrętnych i to właśnie od niego warto rozpocząć diagnostykę. Odpowiada on za płynne ruszanie. Jeżeli jego sprężyny nie są wyrobione i nie występują tzw. „luzy” wtedy wystarczy wymienić materiał cierny. Po naprawie tłumika drgań pamiętajmy o założeniu odpowiedniej grubości okładzin ciernych – ich jakość wpływa na przebieg sprzęgła i na zużywanie się poszczególnych jego elementów. Okładzina złej jakości będzie dawać objawy szarpania przy ruszaniu.
Regeneracja docisku sprzęgła
Aby sprawdzić stan docisku sprzęgła sprawdzamy jego siłę i głębokość wysprzęglania. Nasze zainteresowanie powinny wzbudzić sprężyny: czy nie są pęknięte, czy nie mają zbyt dużego luzu i czy miejsca ich styku z łożyskiem nie są nadmiernie wyrobione. Mogą one także ulec przegrzaniu. Pamiętajmy, aby dociski samo regulacji miały cofnięty regulator w położenie początkowe.
Regeneracja docisku sprzęgła polega więc na sprawdzeniu wyżej wymienionych elementów i eliminacji problemów z nimi występujących.
Regeneracja koła dwumasowego
Jeszcze kilkanaście lat temu większość samochodów wyposażona była w sztywne koło zamachowe. Rozwój techniki sprawił jednak, że konstruktorzy zastosowali innowacyjny produkt w postaci kół zamachowych dwumasowych, które odpowiadają za tłumienie wibracji i drgań generowanych przez jednostki napędowe.
Regeneracja koła dwumasowego polega w głównej mierze na wymianie wszystkich uszkodzonych elementów wewnętrznych. Następnie poddaje się je toczeniu oraz szlifowaniu powierzchni ciernych. Ma to za zadanie pozbycie się wszelkich nierównościach, które powstały wskutek pracy tarczy sprzęgła. Na koniec koło dwumasowe należy wyważyć, aby zapewnić odpowiednią jego pracę.
Regeneracja sprzęgła nie jest trudna, a przede wszystkim tańsza niż jego wymiana. Pamiętajmy o tym, jeżeli dojdzie do uszkodzenia sprzęgła.