Termostat jest jednym z głównych elementów układu chłodzenia w samochodzie. Jest też jednym z najważniejszych, bo od jego prawidłowego działania zależy odpowiednie chłodzenie silnika. Z uszkodzonym termostatem jazda jest czasami wręcz niemożliwa, zwłaszcza w korkach.
Jak rozpoznać usterkę termostatu?
Uszkodzony termostat bardzo łatwo zdiagnozować obserwując wskaźnik temperatury silnika. Jeśli temperatura jest ekstremalnie wysoka, lub silnik w ogóle się nie nagrzewa, najprawdopodobniej to właśnie termostat przestał poprawnie pracować
Jakie są usterki termostatu?
Termostat może się zablokować w dwóch pozycjach – otwartej lub zamkniętej. W pozycji otwartej płyn chłodzący jest cały czas przepuszczany przez chłodnicę i silnik nie ma możliwości się nagrzać do normalnej temperatury roboczej. W drugim przypadku, gdy termostat pozostaje na stałe zamknięty, płyn w ogóle nie przepływa przez chłodnicę i silnik niebezpiecznie się nagrzewa.
Jak sprawdzić czy termostat działa?
Jeśli zauważyłeś nietypowe wskazania na wskaźniku temperatury i chciałbyś sprawdzić, czy to wina termostatu, po wymontowaniu go możesz zanurzyć termostat w gorącej wodzie – powinien się otworzyć. Jeżeli termostat nie pracuje właściwie, najczęściej jego naprawa jest nieopłacalna i należy zakupić nowy.
Wymiana termostatu
Wymieniając termostat, należy pamiętać o wymianie jego uszczelki, jeśli taka została zastosowana. Stara uszczelka może nie mieś już swoich właściwości i nie nadawać się do ponownego montażu. Czasami wymiana termostatu jest dość skomplikowana ze względu na jego położenie i może przysporzyć sporo problemów.
Jaki termostat kupić?
Najpopularniejszymi na rynku markami termostatów są Wahler, Mahle, Gates, Calorstat i Meyle. Jeśli wybierzesz termostat któregoś z tych producentów, powinieneś być zadowolony z jego jakości i bezproblemowego działania.