Filtr paliwa do Diesla – jaki kupić i jak często wymieniać?
Filtr paliwa jest często zaniedbywanym filtrem przez użytkowników samochodów. Przy wymianie filtrów najczęściej wymieniamy filtr oleju, powietrza i kabinowy, a filtr paliwa dużo rzadziej bądź zapominamy o nim całkowicie, a to duży błąd, który może nas dużo kosztować. Przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się, jak dbać o filtr paliwa.
Dlaczego trzeba wymieniać filtr paliwa?
Tak samo jak filtr oleju zatrzymuje zanieczyszczenia oleju, tak filtr paliwa filtruje nam paliwo, aby do układu nie dostały się żadne brudy. Zbiornik samochodowy, dystrybutor paliwa, czy zbiornik na stacji paliw to nie są pojemniki hermetyczne i sterylne i zanieczyszczenia w nich to rzecz normalna. Ważne jest zatem, aby nie dostały się one do układu paliwowego, gdyż mogą poważnie zaszkodzić wtryskom czy pompie wtryskowej. Regeneracja tych elementów jest bardzo kosztowna, a wymiana filtra to maksymalnie kilkadziesiąt złotych z robocizną.
Objawy zapchanego filtra paliwa:
- problemy z uruchamianiem silnika
- zwiększone spalanie
- zmniejszona moc silnika
- słabe przyspiesenie
- gaśnięcie podczas jazdy
- zwiększone dymienie
Jak często wymieniać filtr paliwa w Dieslu?
Producenci samochodów podają różne zalecenia co do wymiany filtra paliwa, mechanicy mają również swoje zdania na ten temat. Moim zdaniem najlepiej wymieniać filtr paliwa zawsze przy kompleksowej wymianie filtrów, lub maksymalnie co drugą wymianę. Z doświadczenia wiem, że nawet gdy mechanik sugerował nie wymieniać, bo „jeszcze można spokojnie jeździć”, okazywało się że po wyjęciu starego filtra i zobaczenia w jak złym jest stanie szybko wycofywał się ze swoich teorii. W paliwach niestety jest dużo zanieczyszczeń i nawet tankując najlepsze paliwo na najlepszych stacjach paliw nasz filtr może się szybko zapchać.
Jaki filtr paliwa do Diesla kupić?
Wybór filtrów na rynku jest spory. Ceny filtrów paliwa lepszych producentów w wielu przypadkach nie będą wiele wyższe od cen tanich zamienników. Warto wybierać filtry paliwa takich producentów jak Mann Filter, Bosch, UFI czy Filtron. Są one często wykonane z innych, lepszych materiałów niż te tańsze, a co za tym idzie zapewniają lepszą ochronę dla całego układu paliwowego. Jeśli jednak różnica cenowa między tymi z wyższej półki a tańszymi będzie znacząca i nie będziesz mógł sobie pozwolić na taki wydatek, wybierz filtr WIX, Sędziszów, Denckermann, Kraft lub Maxgear.