Sam naprawiam: WYMIANA GÓRNEGO WAHACZA PRZÓD BMW E39
Każdy kierowca chociaż raz w życiu miał problem z samochodem, czy to mniejszy, czy większy. Dbanie więc o jego stan techniczny powinno być priorytetem. Niekiedy drobiazg może zagrozić bezpieczeństwu naszemu oraz osób postronnych, dlatego też chcieliśmy zwrócić uwagę na zawieszenie samochodu. Jest to układ, który odpowiada nie tylko za bezpieczeństwo jazdy, ale jej komfort i przyjemność prowadzenia auta.
W tym krótkim poradniku, chcielibyśmy przekazać podstawową wiedzę dotyczącą tego jak powinna wyglądać prawidłowa wymiana górnego wahacza BMW E39. Proces ten jest bardzo prosty i dla większości wersji silnikowych taki sam, za wyjątkiem samochodów marki BMW z silnikami V8.
Narzędzia niezbędne do wymiany wahacza
- Podnośnik hydrauliczny (żaba)
- Dwa stojaki warsztatowe (kobyłki)
- Klucz do kół
- Zestaw kluczy nasadowych i oczkowych 22 mm, 21 mm
- Uniwersalny ściągacz do przegubów
- Preparat odrdzewiający, ułatwiający odkręcanie zapieczonych śrub
- Nowy Wahacz BMW E39: (http://milionczesci.pl/wahacz/bmw-5-e39-525-i/lemf%C3%96rder-wahacz-1308602-lemf%C3%96rder-id395968-15270.php)
ZALECANE NARZĘDZIE: Klucz dynamometryczny
Jak wymienić wahacze BMW E39?
Wymiana wahacza BMW E39 krok po kroku
- Procedurę wymiany wahacza rozpoczynamy od poluzowania śrub mocujących koła przednie.
- Unosimy przód samochodu podnośnikiem hydraulicznym zapartym o sanki przedniego zawieszenia. Jeżeli nie posiadamy takiego podnośnika, możemy wykorzystać ten, którego używamy do wymiany kół. Pamiętajmy jednak, aby podłożyć jakiś pniaczek, kozła bądź belkę pod sanki zawieszenia, aby samochód stał stabilnie z uniesionym przodem.
- Po uniesieniu samochodu „żabą” podkładamy stojaki warsztatowe po obu stronach auta w miejscach wyznaczonych przez producenta (w okolicach przedniego nadkola w linii progu pojazdu). Odkręcamy i zdejmujemy koła przednie.
- Usuwamy dolną osłonę silnika oraz odkręcamy wszystkie nakrętki wahacza. Znajdują się one w miejscu mocowania wahacza do zwrotnicy, oraz w miejscu mocowania do ramy przedniego zawieszenia.
- Wyciągamy przegub ze zwrotnicy przy użyciu ściągacza uniwersalnego do przegubów.
- Oczyszczamy oraz usuwamy całkowicie smar z czopa kulistego przegubu wahacza, a także z otworu zwrotnicy.
- Montujemy przegub wahacza. Nakładamy podkładkę i przykręcamy ją nową nakrętką samoblokującą najlepiej najlepiej przy użyciu klucza dynamometrycznego z momentem 80 Nm.
- Przykręcamy wahacz przedni do ramy zawieszenia. Pamiętajmy jednak, aby nie dokręcać nakrętki do końca. Będzie trzeba to zrobić dopiero po opuszczeniu samochodu oraz obciążeniu go w celu uniknięcia uszkodzenia gumowej tulei w nowym wahaczu.
- Zakładamy przednie koła delikatnie je przykręcając.
- Opuszczamy samochód z podnośnika. Jeżeli jest to możliwe pozostawiamy jednak pod kołami niewielkie podwyższenie, aby ułatwić sobie dostęp do zawieszenia.
- Dokręcamy koła z zalecanym momentem 100 Nm, pamiętając aby dokręcać śruby na krzyż.
- Po opuszczeniu samochodu i dokręceniu kół zalecamy również, aby obciążyć go najlepiej wagą dwóch dorosłych osób (jedną na przednim siedzeniu, drugą na tylnej kanapie)
- Dokręcamy wahacze przednie BMW E39 do ramy zawieszenia z momentem 81 Nm
- Zakładamy dolną osłonę silnika.
Wymiana wahacza BMW E39 nie kończy się na samej procedurze ich wymiany. dbając o własne bezpieczeństwo i osób postronnych musimy pamiętać również o ustawieniu geometrii kół. Dekalibracja występuje jednak głównie przy dłuższym czasie użytkowania pojazdu z luzami w układzie zawieszenia.
Przedstawiony powyżej proces wymiany wahacza poprzecznego w samochodzie BMW serii 5 nie jest trudny i z pewnością można go wykonać w zaciszu własnego garażu, bez konieczności oddawania auta do warsztatu mechanika.