Łącznik stabilizatora – co to jest i kiedy trzeba go wymienić?
Co to jest łącznik stabilizatora?
Łącznik stabilizatora jest częścią zawieszenia samochodu, która jak sama nazwa wskazuje łączy stabilizator z wahaczem lub amortyzatorem. Łącznik ma wpływ na utrzymanie przyczepności samochodu, zwłaszcza przy pokonywaniu zakrętów. Obecnie w samochodach montowane są łączniki stalowe, aluminiowe i plastikowe. Niektóre z nich mają dodatkowo wzmacniane sworznie, co wpływa na ich dłuższą bezawaryjność.
Kiedy wymieniać łączniki stabilizatora?
Niestety polskie drogi nie należą do najlepszych, choć sytuacja z roku na rok się poprawia, co przyczynia się do szybkiego zużywania łączników. Usterkę jest bardzo łatwo zdiagnozować – stuki w zawieszeniu, szczególnie wyraźne przy małych prędkościach na nierównościach. Na szczęście wymiana łącznika stabilizatora to czynność niezbyt skomplikowana i można ją z powodzeniem wykonać samodzielnie. Nie jest to też usterka zbyt kosztowna, bo ceny nowych łączników w zależności od modelu auta, zaczynają się już od kilkunastu złotych. Warto zatem łączniki wymieniać jak najszybciej po zauważeniu ich nieprawidłowej pracy (stuków w okolicy koła), aby nie narazić się na uszkodzenie innych, bardziej kosztownych podzespołów zawieszenia w naszym samochodzie.
Jakie łączniki wybrać?
Do najbardziej uznanych przez kierowców producentów łączników stabilizatora należą Lemforder, TRW, Swag, Moog i Febi. Na rynku jest dostępnych sporo innych producentów, którzy za stosunkowo niską cenę oferują naprawdę dobrą jakość.
nie znam sie na samochodach, i jeśli mam wymienić jakąś część, to po prostu zwracam się o pomoc do serwisu.
Tam zawsze zrobią to jak należy.