Uszkodzona (zaolejona) sonda lambda
Sonda lambda jest elementem bardzo narażonym na działanie czynników atmosferycznych. Działanie wody czy zimą dodatkowo soli, może skutecznie wpływać na obniżenie jej skuteczności i uszkodzenie. Dodatkowo sonda jest narażona na działanie oleju, jeśli z silnika lub skrzyni wydostają się jakieś niepożądane wycieki. Warto wiedzieć, że większość producentów nie uzna reklamacji, jeśli do uszkodzenia sondy doszło na skutek dostanie się do niej oleju.
Objawy uszkodzonej sondy lambda:
- utrata mocy
- dużo większe zużycie paliwa
- spalanie paliwa w układzie wydechowym a nie komorze silnika
Dlaczego olej uszkadza sondę lambda?
Działanie sondy polega na porównywaniu ilości tlenu w spalinach z ilością tlenu w powietrzu (tzw. powietrze referencyjne). Powietrze dostaje się do sondy przez znajdujące się na jej powierzchni małe otwory wentylacyjne. Jeżeli przez te otwory dostanie się olej, sonda pokazuje błędne odczyty. Dlaczego? Dlatego, że wówczas na sondzie, która nagrzewa się do bardzo wysokich temperatur, następuje odparowanie oleju. Opary z oleju zawierają mniej tlenu niż powietrze, które powinno się do prawidłowo działającej sondy dostać. Spada napięcie sygnału sondy, aż w końcu ta ulega uszkodzeniu.
Co zrobić, aby nowa sonda działała poprawnie?
Jeżeli wymieniasz sondę lambda, a na starej sondzie zauważyłeś ślady oleju, lub sama wtyczka jest zaolejona, nie montuj od razu nowej sondy! Najpierw należy wszystko dobrze wyczyścić, wyeliminować wycieki, w innym przypadku i nowa sonda szybko ulegnie uszkodzeniu poprzez dostanie się do niej oleju.
Jeśli ten artykuł był dla Ciebie pomocny, zostaw komentarz. Dziękujemy!
Ten artykuł powinni przeczytać wszyscy ,którzy mieli problem z sondami,a przede wszystkim panowie mechanicy!!!Miałem taki problem,wymieniłem 3 sondy(dwie uszkodziłem olejem) a żaden mechanik( nawet w serwisie) nie wpadł na ten pomysł aby zlikwidować przyczynę dostawania się oleju poprzez przewody do sondy.Niektórzy pukali się w głowę gdy im powiedziałem o takiej możliwości.