Coś stuka w zawieszeniu…
Przyczyn tych drażniących i niepokojących dźwięków dochodzących z okolicy kół może być kilka. Stuki w zawieszeniu potrafią zepsuć komfort jazdy i spokojną podróż każdemu kierowcy. Poniżej przedstawiamy skutki i przyczyny możliwych usterek.
- uszkodzony łącznik stabilizatora – metaliczne stuki, zmniejszony komfort jazdy, „pływanie” samochodu, przyczyny – zestarzenie się gumy, wjechanie w głęboką dziurę
- zużyte gumy stabilizatora – wyraźne stuki, zwłaszcza podczas hamowania, przyczyny – zestarzenie się gum, przeciążenie auta na jedną stronę (np. w wyniku uszkodzonego amortyzatora lub sprężyny zawieszenia)
- zużyta tuleja wahacza – ściąganie samochodu na jedną stronę, luzy w zawieszeniu, przyczyny – zbytnie przeładowywanie auta lub częsta jazda z przyczepą, zestarzenie się gum, działanie wody i soli
- zużyty sworzeń wahacza – stuki podczas ruchów nadwozia, słyszalne zwłaszcza przy pokonywaniu progów zwalniających lub innych nierówności, przyczyny – wjechanie w głęboką dziurę lub permanentne użytkowanie auta na złej nawierzchni, zużycie lub uszkodzenie gumy np. od kamieni
- zużyta końcówka drążka kierowniczego – luz i stuki w układzie kierowniczym, niestabilne zachowanie auta podczas jazdy, przyczyny – zestarzenie się gumy sworznia, uszkodzenie np. od kamieni, wjechanie w głęboką dziurę lub uderzenie w wysoki krawężnik
- uszkodzona poduszka silnika lub skrzyni biegów – stuki podczas odpalania i gaszenia samochodu, wibracje całego auta, szarpanie przy szybkim zwiększaniu obrotów silnika, przyczyny – zestarzenie się gumy, zwiększone wibracje silnika spowodowane nieprawidłowym działaniem innych podzespołów, woda i sól