klocki hamulcowe

Piszczące klocki hamulcowe – przyczyny

Dlaczego klocki hamulcowe piszczą?

Wielokrotnie w naszych artykułach powtarzaliśmy, jak ważny dla naszego bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem jest układ hamulcowy. Powtarzając się trochę (w tym przypadku wypada), każdy, nawet najmniejszy symptom niepoprawnej pracy układu hamulcowego należy niezwłocznie sprawdzić. Do takich symptomów należą również piski dochodzące z układu hamulcowego podczas hamowania. W przypadku piszczących klocków nie zawsze musi to być usterka, ale już sam dźwięk może kierowcę doprowadzić do szaleństwa.

Przyczyny piszczących klocków hamulcowych

Jeżeli słyszymy pisk z układu hamulcowego, winę za to będą ponosić klocki hamulcowe. Najczęstsze przyczyny piszczenia klocków:

  • złe dopasowanie klocków do tarcz – producenci klocków i tarcz hamulcowych stosują różne materiały, różne mieszanki do produkcji swoich towarów. Nie zawsze zatem klocki hamulcowe jednego producenta będą dobrze współdziałały z tarczami hamulcowymi innego producenta;
  • przypalone klocki hamulcowe – po wymianie klocków hamulcowych na nowe należy wystrzegać się gwałtownego hamowania przez pierwsze 100-200 km. Jeżeli przytrafi nam się nagłe, ostre hamowanie, klocki mogą się „przypalić”, czyli pod wpływem wysokiej temperatury utwardzi się powierzchnia cierna klocka i zacznie on piszczeć;
  • zużyta podkładka antywibracyjna – jest to blaszka znajdująca się między klockiem hamulcowym a zaciskiem, której zadaniem jest tłumienie powstających wibracji, które powodują nieprzyjemne dźwięki. Jeśli podkładka jest uszkodzona, nie spełnia swego zadania, a kierowcę doprowadza do bólu uszu;
  • zużyte tarcze hamulcowe – montaż nowych klocków hamulcowych do zużytych już częściowo tarcz może powodować problem piszczenia. Tarcza hamulcowa może posiadać wynikający z częściowego zużycia rant, o który klocki mogą zahaczać i powodować piski. Tarcze hamulcowe zużywają się dużo wolniej niż klocki, jednak zawsze przy wymianie klocków hamulcowych trzeba sprawdzić stan tarcz;
  • wadliwie działający zacisk hamulca – na nieprawidłową pracę zacisku wpływ może mieć duże zabrudzenie, korozja elementów zacisku, nieodpowiednie smarowanie, a to z kolei wpływa na pracę klocków. Jeżeli zacisk nie odbija, klocki się grzeją i piszczą, prowadzi to do niebezpieczeństwa na drodze.

Nowe czy już częściowo zużyte, te z najwyższej półki czy te tańsze, klocki hamulcowe mogą piszczeć i czasami nie możemy nic z tym zrobić (poza wymianą na inne). Za każdym razem trzeba jednak pamiętać, aby faktu tego nie bagatelizować. Jak mawiają mechanicy – jeździć, obserwować.

Autor: Maciej Dankowski

Od 12 lat czynnie związany z motoryzacją, autor wielu poradników na blogu, na co dzień, jako profesjonalista, pomaga klientom przy doborze części w sklepie milionczesci.pl

To może Cię zainteresować

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany. Pola obowiązkowe są zaznaczone *

Sklep milionczesci.pl

Sprawdź nasz sklep z częściami online!